UEH Standard Programs

Brief Course Description

1. Course Title:

Legal Thinking

2. Language of Instruction:

Tiếng Việt

3. Course Code:

M00838

4. Credits:

3

5. Course Objectives:

Môn học này giúp sinh viên hiểu và phát triển tư duy pháp lý trong mối quan hệ với hệ thống tư duy tổng quát và các ngành học trong lĩnh vực luật học. Sinh viên sẽ học cách nhận diện và ứng dụng các quy luật tư duy logic trong hoạt động lập luận pháp lý, đồng thời phát hiện và giảm thiểu các lỗi ngụy biện trong tranh luận pháp lý. Môn học cũng trang bị cho sinh viên kỹ năng thuyết phục qua việc trình bày lập luận pháp lý rõ ràng, mạch lạc, và ứng dụng phương pháp tư duy IRAC để giải quyết các vấn đề pháp lý hiệu quả. Sinh viên sẽ có khả năng tự giác nhận thức rõ vai trò của tư duy pháp lý trong việc diễn dịch, thực hiện và áp dụng pháp luật, đồng thời phát huy tư duy nhạy bén và đạo đức nghề luật để có cảm quan đa chiều trong công việc pháp lý. /This course helps students understand and develop legal thinking in relation to general thinking systems and fields of study within legal studies. Students will learn how to identify and apply the rules of logical thinking in legal reasoning, as well as detect and minimize fallacies in legal debates. The course also equips students with persuasive skills by presenting clear and coherent legal arguments and applying the IRAC (Issue, Rule, Application, Conclusion) method to effectively solve legal problems. Students will develop a self-awareness of the role of legal thinking in interpreting, enforcing, and applying the law, while fostering sharp thinking and professional ethics to gain a multifaceted perspective in legal work.

6. Brief Description of Course Content:

Legal thinking is an activity of applying the laws of general logical thinking to solving legal problems arising in research activities and applying law into practice. On the objective side, the outward manifestation of legal thinking is the ability to present correctly, neatly, clearly by verbal or written language. As a skill-oriented subject, a supplementary subject for law learners, right, sharp and strict thinking skills, forming legal thinking in learners to support the practice of other subjects and for post-graduate work. The course provides a background in knowledge of the fundamental laws of thinking, fallacy and basic legal thinking methods, introducing some of the legal techniques that law practitioners need to master. Based on the introduced knowledge, learners practice the skills of reasoning, explaining and analyzing the law in accordance with facts. Learners also practice their presentation skills correctly, neatly and clearly on the basis of a correct application of specific legal methods of thinking, avoiding sophistication errors and proficient application of legal techniques. The subject is divided into two main parts:

(1) Introduce the knowledge of legal thinking in a logical progression, including the contents of the basic laws of logical thinking, the fallacy errors to avoid in reasoning, towards the identification of specific thinking in the legal realm and special techniques that law practitioners must master;

(2) Train debate skills, reasoning based on specific cases, skills to identify and handle legal issues according to the IRAC model and some other models, partially combined with presentation skills oral or presented in the written form correctly, concisely and clearly